In onze samenleving wordt spel vaak gezien als ‘tijdverdrijf’. Iets luchtigs. Een pauze tussen leren in.
Ook ouders vragen ons tijdens de rondleiding vaak waarom wij praten over werken, lesjes en werkjes.
Binnen de Montessori-visie erkennen we dat het kind via spel werkt aan zijn innerlijke ontwikkeling.
Daarom spreken we bij Dreamzzz niet van ‘spelen’, maar van werk en niet van speelgoed maar van werkjes:
- Het kind kiest zijn activiteit vrijwillig.
- Gaat geconcentreerd aan de slag.
- Voltooit de handeling met een innerlijke drang tot perfectie.
Dit werk is niet iets dat wij aanreiken — het komt van binnenuit het kind. Ons pedagogisch handelen is erop gericht om de voorwaarden te scheppen waarin dit werk mogelijk wordt:
- Een voorbereide omgeving die rust en uitdaging biedt.
- Materialen die zintuiglijk en doelgericht zijn.
- Begeleiding die observeert, niet stuurt.
Wanneer een kind werkt, zie je geen afleiding of druk gedrag.
Je ziet een diepe rust.
De concentratie is tastbaar.
Het zelfvertrouwen groeit.
En dát is waarom werk in de kinderopvang bij Dreamzzz Montessori zoveel meer is dan een activiteit — het is een fundamenteel onderdeel van wie het kind aan het worden is en de intrinsieke motivatie van onze begeleiders op de groepen.