De vijfde avond van de opleiding zit er weer op. Nadat we met belangstelling hebben gekeken naar het setje taalkaarten dat ieder gemaakt had kwamen er weer diverse onderwerpen aan bod. Zoals ook het gebruik van fantasie, mag dit nu wel of niet ingezet worden binnen de Montessori visie. En we keken samen naar het dagritme, hoe vertaal je de theorie naar het dagelijks handelen. En niet alleen de structuur door de dag heen maar ook vanuit een breder perspectief, het inrichten van de kijktafel, vormgeven van vieringen zoals een verjaardag en het afscheid als een kind naar de basisschool gaat of verhuisd.
Het contact met de ouders, ook van groot belang, hoe betrek je hen bij het reilen en zeilen van het kinderdagverblijf. Maar ook, hoe neem je hen mee in de visie. Vaak zijn zij blanco in de Montessori visie en worden graag meegenomen in de gedachtegang die achter ons handelen ligt.
We hebben in groepjes de observatieopdracht besproken en er vervolgens samen naar gekeken. Observeren is van groot belang binnen de Montessori visie, het is de manier geweest waar Maria Montessori haar visie op gebaseerd heeft. Alle deelnemers waren het eens, het is heel waardevol om op deze manier eens goed naar een kind te kunnen kijken. Jonge kinderen ondernemen veel en zijn vaak zo beweeglijk, dat is met een pen (bijna) niet bij te houden! Een mooie bewustwording en de opmerkingen vanuit de groep dat dit vaker ingezet mag worden is een waardevolle conclusie!
Als laatste deze avond hebben we nog gekeken naar het schema ‘Vier fases van ontwikkeling’. Een belangrijk schema dat Maria Montessori in 1950 ontwikkeld heeft en waar de leeftijdscategorieën zoals zij ze indeelde uitgebeeld staan.
Het was alweer de op een na laatste module, de volgende avond zal onze afsluiter zijn waarbij we onder andere gaan kijken naar de inzet van de visie binnen de BSO.
Ben je benieuwd naar alle ins&outs over deze onderwerpen, heb je interesse om ook aan te sluiten? De data voor het najaar zijn bekend, kijk snel op www.dreamzzzkinderopvang.nl/opleiding-overzicht/5
Geschreven door: Anneliese C. Jansen

