Creatief bezig zijn volgens de Montessori-methode ziet er wel iets anders uit dan dat we volgens de reguliere kinderopvang gewend zijn. In de jonge leeftijdsfase van 0-4 jaar willen we de kinderen vooral kennis laten maken met de materialen en hoe deze te gebruiken. Dat betekent dat we de bijbehorende woorden geven en laten zien wat de bedoeling ervan is. De weg is hierbij belangrijker dan het resultaat. En daarnaast willen we het jonge kind enkel zijn eigen product laten maken en zullen we als begeleiders niet vooraf heel actief formats en startklare creaties maken. En natuurlijk is het ook hierbij van belang dat het kind de keuze heeft om aan de slag te gaan en is het creatieve gedeelte dus geen groepsactiviteit. Ook creatieve werkjes staan klaar in de kast om gepakt te worden, op initiatief van het kind. Denk hierbij aan een schilderwerkje, klei of een knipwerkje.
Een ander onderwerp binnen de visie zijn de taalkaarten. Bedoeld voor de taalontwikkeling van het jonge kind, natuurlijk een gevoelige periode waar deze kinderen in zitten. Het mooiste is kinderen de werkelijke voorwerpen te laten zien als je met deze woorden aan de slag wilt gaan. Maar dat is helaas bij lange na niet altijd haalbaar, een echte olifant, krokodil of brandweerauto krijg je de ruimte niet in…. En dus maken we gebruik van taalkaarten, met de realistische afbeelding ervan. Om deze taalkaarten te maken voor de groep, wat overigens ook heel verslavend kan zijn, houd je je ook weer aan bepaalde richtlijnen.
Beide onderwerpen zijn uitgebreid aan bod gekomen tijdens deze 4de module van de Montessori opleiding van het jonge kind. Ben je benieuwd naar alle ins&outs over deze onderwerpen, heb je interesse om ook aan te sluiten? De data voor het najaar zijn bekend, kijk snel op www.dreamzzzkinderopvang.nl/opleiding-overzicht/5
Geschreven door: Anneliese C. Jansen

