‘To the young child we give guides to the world and the possibility to explore it through his own free activity; to the older child we must not give the world, but the cosmos and a clear vision of how the cosmic energies act in the creation and maintenance of our globe’ Maria Montessori, The Formation of Man
Het woord ‘kosmisch’ is een bekende term binnen de Montessori visie. Maria Montessori heeft erover geschreven voor het schoolkind vanaf 6 jaar. Hier leert het kind meer over de wereld om hem heen en dat alles één geheel vormt en in verband staat met elkaar. Het plantenrijk, dierenrijk, de planeten, aardrijkskunde en geschiedenis. Het één was er niet zonder het ander en alles maakt deel uit van elkaars bestaan.
Voor het jonge kind gebruiken we deze term nog niet, in zijn eerste jaren is hij zich nog niet bewust van alles wat hij leert. Maria Montessori noemt het kind dan nog de ‘unconsious learner’.
Door het over onderwerpen als planten, dieren, fruit, en bijvoorbeeld het weer, te hebben horen kinderen de bijbehorende namen, stimuleren we de taalontwikkeling. Maar vooral leren ze over de wereld om hen heen. Zo maken we een opstapje naar het kosmisch onderwijs.
Geschreven door: Anneliese C. Tacke-Jansen