Onder begeleiders op de groep heerst veelal de overtuiging dat er ‘wat gedaan’ moet worden gedurende de dag, activiteiten. En meestal bedoelen we daarmee, knutselactiviteiten, iets dat zichtbaar is, ook voor ouders aan het einde van de dag.

Volg je echter een kind door de dag heen dan zal je het volgende zoal zien: Een puzzel maken, de dieren bij de boerderij benoemen, een blokkentoren stapelen, een cilinderblok uit de kast halen, opruimen, helpen fruit snijden, de handen wassen en o ja, de neus poetsen voor de spiegel, het waterkannetje vullen voor op tafel, tafeldekken voor het fruit eten (ook voor je kleine broertje), zijn speen uit de tas halen als hij gaat slapen, je jas aan doen om naar buiten te gaan, de jonge dreumes even helpen met zijn laarzen aandoen…. Ik kan zo eindeloos doorgaan…..

De dag van een jong kind is vol met activiteiten, zichtbaar voor wie er oog voor heeft. En natuurlijk bevatten de knutselwerkjes een goede oefening van de fijne motoriek, maar alles wat hierboven staat ook, en dat is mooi meegenomen!

Geschreven door: Anneliese C. Tacke-Jansen